In veel moderne voertuigen met een dieselmotor is tegenwoordig een roetfilter ingebouwd. Dit om te voorkomen dat schadelijke roetdeeltjes in ons milieu terecht komen. Een goede zaak natuurlijk, maar soms leidt het tot problemen. Het roetfilter kan door verschillende oorzaken verstopt raken. De belangrijkste zijn:
Elk van deze situaties heeft een specifieke benadering nodig naast dat het roetfilter grondig gereinigd moet worden. Alleen als het roetfilter zelf defect is geraakt is vervanging door een nieuw- of ruilexemplaar noodzakelijk. Inbouw, reiniging, vervanging en het bieden van oplossingen bij storingen aan het systeem van uitlaatgas nabehandeling wordt steeds belangrijker.
Meer over roetfilters lees en bekijk je op Büchli TV, aflevering 5.
Om een goede werking te garanderen is het zeer belangrijk dat de inbouwinstructies van de fabrikant nauwkeurig worden gevolgd. Vanzelfsprekend dient voorafgaande aan de installatie de eventuele oorzaak van het defect raken van het roetfilter weggenomen te worden.